Thursday, October 20, 2011

OH ~ SERIUS : SEMAKIN PULIH, BUDAK PERREMPUAN MALANG DIGILIS VAN DAN LORI



BEIJING, KOMPAS.com — Kanak-kanak dua tahun dari Guandong, China, yang dilanggar kenderaan dua kali dalam waktu kurang dari lima minit dan diabaikan oleh 18 orang yang lalu lalang ketika ia sekarat di jalanan itu sudah stabil. Gadis cilik itu, Yue Yue, masih dalam keadaan koma setelah insiden mengerikan dan tragik yang menimpanya yang terakam kamera pemantau di sebuah jalan sempit di kota Foshan, Guandong.

Setelah beberapa hari menjalani perawatan, kanak-kanak itu mulai mampu menarik nafas meski lemah dan dengan bantuan respirator. Lengannya pun mulai memberikan respons, lapor akhbar China Daily, Selasa (18/10/2011). Denyut jantungnya juga telah stabil. Namun, nyawa anak itu masih dalam bahaya dan ada kekhuatiran bahawa dia mungkin telah mengalami kerosakan otak dalam skala luas.

Gambar video yang begitu mengguncang emosi saat dia dilanggar sebuah van dan kemudian diabaikan oleh belasan orang yang berjalan atau berkendaraan di dekatnya ketika ia tak berdaya di jalanan itu telah membuat kemarahan di China dan seluruh dunia. Dua pemandu yang melanggarnya telah ditangkap. Namun, pengguna internet telah membanjiri situs microblog dan mengecam sikap apatis orang-orang yang membiarkan kanak-kanak itu kesakitan. Kedua lelaki pemandu itu beserta orang-orang yang mengabaikan dia di jalanan mengaku tidak melihat gadis kecil itu di jalan yang gelap.

Media-media China melaporkan, salah satu dari pemandu itu diduga baru saja putus dengan kekasihnya dan ia tengah menelefon ketika melanggar kanak-kanak tersebut. Sementara Shanghaiist melaporkan, salah seorang pemandu itu telah menelepon ayah Yue Yue untuk menawarkan wang. Tawaran itu diajukan sebelum orang itu tertangkap.

Shanghaiist, sebagaimana dikutip Daily Mail, melaporkan bahawa orang berkata, "Anda lihat kanak-kanak itu di tayangan CCTV, dia tidak tahu hendak ke mana. Saya sedang menelefon ketika itu terjadi, saya tidak sengaja (melanggarnya). Ketika saya sedar bahawa saya telah melanggarnya, saya berfikir saya akan melihat bagaimana keadaannya. Kemudian ketika saya lihat bahawa ia sudah berdarah, saya memutuskan untuk menekan minyak dan melarikan diri kerana (saya) melihat tak ada seorang pun di sekitar saya."

Dalam tayangan video, van yang pertama kali melanggar kanak-kanak itu hanya sempat memperlahankan kenderaan sejenak. Setelah itu melaju lagi dan tayar belakangnya menggilas kaki kanak-kanak itu.

Pihak berwajib di Foshan telah memberi Xianmei Chen (57), seorang pemulnggut sampah yang membantu Yue Yue, wang sebanyak 1.570 dollar AS sebagai hadiah. Xianmei adalah orang ke-19 yang melintas. Dia satu-satunya orang yang tergerak hatinya untuk menolong. Perempuan itu mengangkat kanak-kanak malang itu ke sisi jalan. Sebuah perusahaan lain di kota itu juga menawarkan untuk menyumbang 7.500 dollar kepada keluarga kanak-kanak itu dan si penolong.

Ayah Yueyue, Wang, kepada televisiyen China mengatakan, "Yue Yue sangat menyenangkan. Jika saya bertengkar dengan ibunya dan jika ibunya menangis, dia akan memberi tahu kami untuk tidak menangis, ia selalu berusaha untuk menghibur kami. Saya hanya berharap anak saya akan sedar dan memanggil saya Papa lagi."

Kehebatan ekonomi China dan jarak yang luas antara yang kaya dan miskin telah membuat perubahan nilai-nilai sosial menjadi topik perdebatan. Sejumlah orang meratapi apa yang mereka lihat bahawa materialisme telah menggantikan moral.

Ramai orang di China jadi ragu-ragu untuk menolong orang yang nampaknya sedang dalam kesusahan kerana khutir mereka akan disalahkan. Dalam sejumlah kes yang mendapat perhatian, orang ang baik harus membayar denda besar kepada individu yang ingin mereka bantu.

ADMIN F2JL : WISH HER LIVE NORMAL AGAIN..

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...