Monday, October 3, 2011

OH ~ SERIUS : HABISKAN RM4500 UNTUK FARMVILLE (FB)



United Kingdom - Bagi anda para penggemar permainan game online di Facebook mungkin mengetahui tentang permainan FarmVille. Permainan virtual yang mengharuskan pemainnya mengembangkan ladang yang dimilikinya.


Permainan ini memberikan syiling emas virtual pada pemain baru untuk mengembangkan ladangnya tapi bagi mereka yang ingin cepat mengembangkan ladangnya boleh membeli syiling emas virtual dengan menggunakan wang sebenarnya dan yang pasti dibeli menggunakan kad kredit.
Seorang kanak-kanak lelaki berusia 12 tahun itu menghabiskan kira-kira GBP900  atau kira-kira RM4500 untuk mengembangkan kawasan pertaniannya di permainan virtual itu. DIa menghabiskan GBP625 dengan menggunakan kad kredit milik ibunya serta GBP288 menggunakan duit tabung peribadinya.


Ibunya pun menghubungi HSBC bank yang telah mengeluarkan kad kreditnya bagi melaporkan kejadian itu. Tapi sayangnya pihak bank hanya akan mengembalikan wang itu apabila si ibu melaporkan kejadian itu kepada pihak polis dan membawa bukti laporan.


Kanak-kanak itu pun terlihat sangat seronok setelah mengetahui jumlah yang telah ia keluarkan dan dia nampaknya seperti tahu apa yang telah dia lakukan.


"Ketika saya bertanya kenapa dia melakukan hal itu, dia hanya berkata, mereka memberikan barang bagus yang dia inginkan," cerita ibu kanak-kanak itu seperti diberitakan oleh web.orange.co.uk.


Dia tidak menyalahkan pihak Facebook, Zynga yang menjadi pencipta permainan tersebut atau HSBC atas kejadian itu.


Tapi dia mengatakan, "Saya rasa mereka harus bertanggungjawab dalam menjalankan perniagaan ini serta harus menggunakan sistem agar kejadian seperti ini tidak berulang lagi," katanya.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...