Tuesday, October 11, 2011

OH ~ ISU PANAS : POSTER PERRSENDAKAN HUDUD


Tadi terbaca satu kisah dari blog neh berhubung penyebaran poster2 yang memburukkan hukum hudud di mata rakyat. Antara contoh2 poster yang disebarkan ialah ;





Dari apa yang aku faham melalui poster2 di atas neh ialah ;

1. Si pembuat poster benci pada pas.

2. Alasan benci mungkin disebabkan politik.

3. Dan dia menggunakan isu hudud untuk menyalurkan kebencian dia terhadap pas.

Hurm.. aku pun heran. Bukan kah kalau mempersendakan hudud itu bererti mereka mempersendakan hukum Allah swt? Tapi kenapa masih berbuat demikian? Benci pas? Lantaklah, tapi apsal jadikan hudud sebagai pelepas kebencian pada pas? Patut ke cara tue? Patut ke dengan mengutuk hudud semata2 nak menyalurkan kebencian pada pas? Mungkin mereka tidak sengaja terkutuk hudud sebab arus politik. Yelah kerajaan tidak mahu laksanakan hudud. Mereka pula nak membela kerajaan. 

Tetapi cara dan strategi mereka dah salah. Dengan mengutuk2 pas menggunakan isu hudud hanya akan menambahkan lagi persepsi dan sangkaan buruk terhadap hudud dan islam. Suka kah anda jika orang lain sangka buruk terhadap islam? Sudah lah kita hidup di dunia yang rata2 masyarakatnya tidak faham apa itu islam dan sering salah sangka terhadap ajaran islam. Kini, terdapat segolongan umat islam yang bersikap demikian pula. Apa nak jadi neh? Adakah mereka neh ialah golongan munafiq yang dimaksudkan oleh Allah swt dalam Alquran? [<-- tanya, bukan tuduhan, harap maklum].

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...