Thursday, October 13, 2011

OH ~ FAKTA : GOLONGAN REMAJA MALAYSIA MELAYARI FB 19 JAM SEMINGGU


Betul ke 19 jam seminggu? Rasa macam lebih je. Hehe. Sekarang ni daripada budak budak umur 7 tahun sehingga nenek berumur 100 tahun pun ada Facebook. Tapi ketagihan Facebook yang melampau ni memang serius tidak elok untuk remaja dan kanak kanak terutamanya yang masih bersekolah. Facebook boleh jadi macam dadah. Kalau pandai guna, maka eloklah dia. Tapi kalau tak pandai guna, maka negatiflah Facebookjadinya. Ibu bapa perlu mengawasi laman web yang anak anak mereka lawat, kerana ia akan mempengaruhi cara mereka menjalani kehidupan. 

[Terbakor Berita] Remaja Malaysia layari Facebook 19 jam seminggu

Kanak-kanak dan remaja Malaysia yang berusia lapan hingga 18 tahun didapati melayari internet pada purata 19 jam seminggu, menyebabkan mereka sentiasa terdedah kepada ancaman atau budaya negatif dunia siber seperti buli, penipuan identiti dan pornografi. 
Menteri Pembangunan Wanita, Keluarga dan Masyarakat, Datuk Seri Shahrizat Abdul Jalil, berkata berdasarkan laporan antarabangsa, Norton Online Family Report 2010, hanya empat daripada 10 ibu bapa di negara ini yang mengawasi kandungan laman yang diakses oleh anak mereka.
 Oleh yang demikian adalah amat penting bagi ibu bapa memberi lebih perhatian kepada anak-anak dengan turut mengawasi laman web yang diakses mereka, katanya selepas merasmikan seminar mengenai perlindungan kanak-kanak “Child Online Protection” di sini, hari ini.
ADMIN : Siapa yang masih tiada Facebook tu admin salute sangat sangat kerana dia berjaya menahan diri dari perkembangan IT dunia. :D

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...